日時: | 2024.03.23 - 2024.03.24 |
イベント: | Contemporary Computer Music Concert 2024 |
会場: | アンスティチュ・フランセ東京 エスパス・イマージュ |
本作ではピアノと都市における交通の音を使用している。ピアノの音は通常の奏法によるものではなく、弦を引っ掻いたり、指で弾いたり、爪でグリッサンドをしたり、鍵盤を爪でスライドしたりするなどの方法で演奏を行って録音した。交通の音は仙台市の交差点で録音した。車やバイクが移動する音や、歩行者用信号機の音をステレオマイクでフィールド・レコーディングしている。この2つの性質が異なる音を使って、ピアノの伴奏による歌や、協奏曲のように一体となった音楽を作れないかを目指した。
本作のような音楽を聞く機会のある人であれば、ピアノの音や交通の音は聞き慣れているから、音を聞くだけでどのようなものから音が出ているのか想像できるだろう。しかし、本作におけるピアノの音は通常の演奏ではないため、ピアノの特殊な演奏を聞き慣れていない人にとっては、ピアノの音だと想像できないかもしれない。また、電子音響音楽の作曲家であれば、グラニュラー・シンセシスによって加工されたピアノの音は、どのように鳴るか認識できるが、その処理を知らない人にとっては変わった音響テクスチャに聞こえるかもしれない。
作品を鑑賞するために知識はどのように作用するのだろうか。知識を持っていたほうが様々なテクニックを読み取ることができ、そのような知的な楽しみが受けられるかもしれない。しかし、そのような音楽的修辞法が巧みな作品は、知識を持たない鑑賞者にとっては退屈なものになってしまうのだろうか。音響処理などは作曲家やエンジニアしか知りようがない。それでは電子音響音楽は専門家のための音楽なのだろうか。そのような疑問を持ちながら、本作は作られた。知識を持たずとも音楽の内容が把握できることを目指した。
This work uses the piano and the sounds of traffic in the city. The piano sounds were not recorded using the usual techniques, but by scratching the strings, plucking with the fingers, glissandoing with the fingernails, and sliding the keyboard with the fingernails. Traffic sounds were recorded at an intersection in Sendai City. The sounds of moving cars and motorcycles and pedestrian traffic sound were field-recorded with stereo microphones. The goal was to see if these two sounds with different characteristics could be used to create a piece like a voice with piano accompaniment or a concerto.
Those who have had the opportunity to listen to music such as this work will be familiar with the sound of a piano and traffic, and will be able to imagine what the sound is coming from just by listening to the sound. However, the piano sound in this work is not a normal performance, so those who are not accustomed to hearing extended technique may not be able to imagine that it is a piano sound. Also, a composer of electroacoustic music would recognize how a piano sound processed by granular synthesis would sound, but to someone unfamiliar with that processing, it might sound like an unusual acoustic texture.
How does knowledge work to appreciate a work of art? The knowledgeable viewer may be able to read the various techniques and receive such intellectual enjoyment. However, would a work with such skillful musical rhetoric be boring to an uninformed viewer? Only composers and engineers can know such things as sound processing. Is electroacoustic music then music for specialists? This work was created with such questions in mind. The goal was to allow the audience to grasp the content of the music without having any knowledge of the music.